1. Nobina Sverige /
  2. Våra lösningar /
  3. Våra lösningar – tillämpade i verkligheten /
  4. Trygghetskamera - live i Malmö

Trygghetskamera - live i Malmö

Trygghetskameror som sänder live till trafikledningen ökar säkerheten både för resenärer och bussförare. Nobina och Skånetrafiken startade i februari 2022 test med trygghetskameror i Malmö. Pilotprojektet föll bra ut och i mitten januari 2024 installerades livekameror som standard för alla stadsbusslinjer i Malmö. Syftet är att öka tryggheten ombord på bussen men också att kunna bistå polis och rättsväsende med bevismaterial efter att brott inträffat i eller i anslutning till kollektivtrafiken. Undersökningar gjorda under pilotprojektet visade att 90 procent av resenärerna kände sig tryggare eller delvis tryggare efter att livekamerorna hade installerats.

Genom att i realtid övervaka kamerabilderna inifrån bussen på Nobinas centrala trafikledning i Landskrona skapas en trygghetscentral som har möjlighet att snabbare se, reagera på och agera utifrån händelser som till exempel olyckor eller hotfulla situationer.Till skillnad mot vanliga trygghetskameror, där polisen kan begära ut bilder i efter hand, sänder livekamerorna direkt till Nobinas trafikledning, under hela tiden bussen används. Via livekameran kan bilderna studeras i realtid och trafikledningen kan vid behov tillkalla väktare eller polis. Föraren kan även larma trafikledningen vid en incident, och aktivera en kamera monterad vid förarplatsen. Det är bara särskilt utbildade trafikledare som följer kamerorna som skickar en bild var femte sekund och kan starta livefeeden om  föraren aktiverar trygghetslarmet.

 

Så funkar trygghetskamerorna

1. Kameror ombord:

 I trygghetsprojektet i Malmö används de kameror som finns i bussarna sedan tidigare. Varje buss har 5–6 kameror, som är placerade för att täcka alla ytor ombord. Vanligtvis spelar kamerorna in vad som händer så att det kan vid behov ses i efterskott, men i det nya projektet sänder kamerorna också live till trafikledningen.

 

2. Uppkopplade mot Trafikledningen

Kamerorna på bussarna i projektet är uppkopplade mot CTL (Centrala trafikledningen). Kamerorna skickar nya bilder var femte sekund, så att trafikledarna får en överblick av trygghetsläget ombord.

 

3. Trafikledare kollar live

Särskilt utbildade trafikledare tittar på skärmen med kamerabilder. Om trygghetslarmet aktiveras av föraren eller om trafikledaren ser en otrygg situation kan CTL (Centrala trafikledningen) starta kamerornas livefunktion.

 

4. Snabbare och bättre hjälp

Vid en olycka, hotfull situation eller annan allvarlig händelse gör livekamerorna att trafikledaren snabbare får koll på läget – och snabbt kan larma rätt hjälp för situationen.

FAKTA TRYGGHETSKAMEROR

*****

Användning sker i enlighet med kamerabevakningslagen och gällande dataskyddslagstiftning (dataskyddsförordningen/GDPR). Skånetrafiken är personuppgiftsansvarig för kamerabevakningen och behöver inte ansöka om tillstånd för kamerabevakning då de nyttjar det s.k. ”kollektivtrafikundantaget” i kamerabevakningslagen. Det innebär att tillstånd ej behövs om kamerabevakning sker i syfte att

  • förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet,
  • utreda eller lagföra brott, eller
  • förebygga, förhindra eller upptäcka störningar av allmän ordning och säkerhet eller olyckor eller begränsa verkningarna av sådana störningar eller inträffade olyckor.

Material från kameror sparas i maximalt 14 dagar. Endast de trafikledare som genomgått utbildning och har sin dedikerade arbetsplats vid livefeed på Trafikledningen i Landskrona tittar på materialet.

Copyright Nobina 2024