Samtal om statens engagemang i kollektivtrafiken
Allt fler svenska partier riktar blicken mot länder där kollektivtrafiken är en central del av den nationella politiken för att möta klimatutmaningar och trängsel i städerna. Vilket ansvar bör den svenska staten ta för kollektivtrafiken framöver?
Nobina bjöd in till ett seminarium i Almedalen 2024.
Se seminariet
Hur bör kollektivtrafiken finansieras för att möjliggöra stora satsningar på fler och snabbare resor? Och vilket ansvar bör staten ta framöver? Vi samlade några av Transportsveriges viktigaste beslutsfattare för att samtala om en brinnande fråga för hela branschen.
- Senast år 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor ske med kollektivtrafiken. Om detta är hela branschen överens. Samtidigt kämpar regionerna med ekonomiska prioriteringar av sjukvård och kollektivtrafik. Därför vill vi samla några av branschens viktigaste aktörer för att samtala om en väg framåt, som leder till bättre och mer attraktiv kollektivtrafik, säger Martin Pagrotsky, vd på Nobina Sverige.
Deltagare i seminariet:
Ulrika Heie (c), ordförande i riksdagens trafikutskott
Maria Stockhaus (M), trafikpolitisk talesperson
John Hultén, fil dr. Föreståndare K2, nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik samt programchef för ShiftSweden, Impact Innovation
Kristoffer Tamsons (M), finansregionråd i opposition, Region Stockholm
Jenny Lundström (MP), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala
Martin Pagrotsky, VD Nobina Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hannes Holmér, chef public affairs
hannes.holmer@nobina.se +46 72 967 01 18
Malin Säker, kommunikationschef
malin.saker@nobina.se +46 70 992 19 11