X-linjen tar resenärerna dit de vill
Efter två år med den populära X-linjen är förarna Per-Erik och Henrik väl bekanta med resenärerna på On demand-linjen i Säffle. De är resenärernas kompisar, psykologer och vägfinnare och har full koll på både sina resenärer och staden.
Per-Erik Andersson tvekar inte när han får frågan om vad som är skillnaden mellan att köra X-linjen och att köra ”vanlig” linjebuss.
– Bussen har ratt och hjul, men det är egentligen de enda likheterna, säger han.
Tidigare körde Per-Erik linje 800 mellan Åmål och Karlstad, men för två år sedan fick han och kollegan Henrik Larsson frågan om de ville testa något nytt. Nobina skulle tillsammans med Värmlandstrafik testa ett nytt koncept i Säffle som kallas X-linjen.
– X-linjen körs dagtid på vardagar och några timmar varje lördag, bara inom Säffle. Men vi har ingen särskild linjesträckning – utan vart och när vi ska köra beror på vilka som vill åka med och vart de ska, förklarar Per-Erik.
X-LINJEN
Antal bussar: 1 med 15 platser, plus en rullstolsplats. Bussen drivs med biobränsle.
Antal förare: 2 stycken
Upptagningsområde: Säffle med omnejd, ett område som omfattar 60 hållplatser, men även har möjlighet till utökning av virtuella hållplatser.
Konceptet var det första i sitt slag i Sverige och gjorde snabbt succé. Andra trafikhuvudmän besökte Säffle för att se hur X-linjen fungerade och nu har fler liknande busslinjer startats runt om i landet.
X-linjen är On demand, vilket innebär att resenärerna bokar sin resa i en app eller via Värmlandstrafiks kundcenter. Med hjälp av AI, artificiell intelligens, räknar systemet ut hur föraren ska köra för att alla som vill ska kunna åka med och komma fram inom rimlig tid.
– Det blir ett helt annat jobb än att köra vanlig buss eftersom vi bara jobbar dagtid, säger Per-Erik.
Han har tre barn som han nu hinner umgås mer med, och även jobbet blir mer socialt.
– Det är många, både unga och gamla, som åker med oss och det är ofta samma personer. Eftersom de anger sitt namn när de bokar resan kan jag hälsa med namn när de kliver på och det blir de glada för. Efter ett tag lär jag känna dem och de lär känna mig. Det blir väldigt mycket trevligare än att bara öppna och stänga dörren, säger Per-Erik.
Hans kollega Henrik Larsson, som också har kört X-linjen sedan start, håller med.
– En del resenärer vill vara tysta och då är det klart att de får vara det. Men många vill prata och ibland blir jag nästan lite som en psykolog, eller i alla fall någon som lyssnar, säger han. Dessutom blir resan och servicen mer personlig.
– Våra resenärer åker inte bara med X-linjen, de åker med mig och ”Perra”. De vet att det är vi som hämtar dem och om de någon gång får vänta lite så står de ändå kvar, för de litar på att vi kommer, berättar Henrik. E
Eftersom X-linjen körs på beställning blir det också en sporre för de båda förarna att hinna med så många passagerare som möjligt. Det är systemet som räknar ut hur de ska köra, men både Per-Erik och Henrik bor i Säffle och kan ibland vägarna bättre än gps:en.
– Ibland gör jag en annan sväng än vad den säger och hinner hjälpa fler resenärer, säger Henrik, och Per-Erik förtydligar:
– Inte så att vi vill köra omkring som rallydårar i stan. Men vi vill ju hinna hjälpa så många som möjligt.
Läs mer
Så här skrev vi när X-linjen var ny
https://www.nobina.se/nyheter/2021/buss-utan-tidtabell-i-saffle/
On demand i Sundsvall - paxa
https://www.nobina.se/nyheter/2023/succe-pa-kort-tid-for-paxa-losning-i-sundsvall/
https://www.nobina.se/nyheter/2023/sundsvalls-nya-buss-paxa---pa-dina-villkor/