Självkörande bussar till Centralsjukhuset i Karlstad
Nästa år kommer det att börja rulla självkörande bussar på området runt Centralsjukhuset i Karlstad. Den första satsningen i sitt slag i Sverige, där Region Värmland och Nobina Sverige testar en ny sorts mobilitetslösning för att minska avstånden runt sjukhuset.
Pressvisning av de självkörande bussarna, i bilden från vänster Martin Pagrotsky, VD Nobina Sverige, Åsa Johansson (S) ordförande regionstyrelsen Värmland och Markus Bergman, trafikchef regionbuss Värmlandstrafik.
– Vi bygger ett modernt sjukhus som ska vara tillgängligt och effektivt ur många perspektiv. Bra och smarta mobilitetslösningar är en del som vi behöver utforska. Det gäller till och från sjukhuset, men också på området, säger Åsa Johansson (S) som är regionstyrelsens ordförande.
Från Stockholm till Karlstad
Det är två självkörande fordon, som Nobina tidigare kört för SL i Barkabystaden, som nu ska pilottestas i Värmland. Trafiken kommer att vara kostnadsfri och en del av Värmlandstrafiks utbud. Detta är första gången den här typen av bussar trafikerar ett sjukhusområde i Sverige.
– Det finns stora behov av tillgänglighet och trygghet på hela sjukhusområdet, samtidigt som avstånden ibland kan vara långa för både patienter och personal. De här mindre bussarna tar sig fram bra och kan förhoppningsvis göra hela området mer nära, speciellt nu under byggtiden, säger Elisabeth Björk (V), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Ny teknik skapar nya lösningar
Det är inte första gången Region Värmland och Nobina, som kör regiontrafiken för Värmlandstrafik, testar nya mobilitetslösningar tillsammans. För tre år sedan lanserades exempelvis on demandtjänsten X-linjen i Säffle, som då var först ut i Sverige med att testa behovsstyrd kollektivtrafik utan linje och tidtabell.
– Med ny smart teknik kan vi hitta nya bättre lösningar. Det här är inte ett pilottest där vi i första hand testar fordon utan vi testar en tjänst som ska underlätta flödena på sjukhusområdet och skapa tillgänglighet och trygghet, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.
Nästa steg
De självkörande bussarna kommer att gå på en slinga och stanna vid ett flertal platser på sjukhusområdet. Bussarna är tillgänglighetsanpassade och rymmer sex sittande personer.
– Nu när startskottet har gått för det här pilottestet kommer vi att börja planera för hur linjen ska gå, var hållplatserna ska vara och när trafiken ska sätta igång, säger Markus Bergman, som är trafikchef regionbuss på Värmlandstrafik.
Trafiken och ombordpersonalen i projektet kommer att bekostas av Nobina Sverige AB.
De självkörande bussarna
- 2st fordon
- Tillverkare Easymile
- Årsmodell 2020
- Rådande lagstiftning kräver ombordvärd
- Rymmer 6 sittande personer
- Helelektriska, 7-15h per laddning
- Hastighet max 20 km/h. Men kommer att gå mycket långsammare!