Succé på kort tid för paxa-lösning i Sundsvall
På bara en månad har den nya on demand-bussen ”paxa” i Sundsvall transporterat mer än ett tusen resenärer. Detta i ett område där bilresandet traditionellt har varit stort. Framgången tros hänga ihop med det stora antalet virtuella hållplatser, nya, smartare knutpunkter för annan kollektivtrafik och en smidig app som ger resenärerna minimala tio minuters väntetid, i snitt.
Det tog bara en knapp månad för den nya on demand-lösningen paxa i Sundsvall att nå ett tusen resenärer. Även tidigare liknande lösningar, som X-linjen i Säffle, har nått snabba framgångar, men:
- I Sundsvall har vi sett en ovanligt snabb resandeutveckling, jämfört med både Säffle och andra liknande projekt i världen, säger Jens Lindström, chef för produkt och innovation på Nobina.
- Vi har lyckats skapa ett relevant erbjudande. Det handlar om kombinationen av en förståelse för när och hur folk vill och behöver resa, ihop med en framgångsrik marknadsföring av produkten. Nackdelen med den här sortens produkt, när man beställer resan i sin telefon, är att känner man inte till att den finns så kan man inte beställa den, säger Jens Lindström.
I förarbetet ingick en klassisk Nobina-analys kring var i området folk bor och deras rörelsemönster, något som görs med all Nobinas trafik. Över den klara analysen lades ett on-demand-filter:
- Så kunde ett vasst kollektivtrafikerbjudande skapas, så pass bra att folk ställer bilen. Från det att man har beställt sin paxa-resa så hinner man precis borsta tänderna, sätta på sig ytterkläder och gå till den virtuella hållplatsen, säger Jens Lindström.
För kommunen handlar paxa om att kunna erbjuda relevanta trafikerbjudanden till alla medborgare, och samtidigt minska biltrafik och trängsel. Något som lirar väl med Nobinas grundsyn: fler och nöjdare resenärer.
- Det här är ett sätt för oss att skapa användarvänliga tjänster till våra resenärer, ett komplement till den linjelagda trafiken. Vi får nya resenärer som även nyttjar resterande kollektivtrafiksystem i kommunen, ett sätt att öka resandet totalt, säger Jens Lindström.
Sofia Söderberg, Trafikstrateg på Din Tur, håller med:
- Att många väljer paxa för sina resor inom Sundsvall visar att det finns behov av nya lösningar. Många hör av sig och vill se paxa på fler ställen i länet och det ser vi som ett bra betyg för projektet. Med paxa är det enkelt att resa hållbart, säger hon.
Är det kostnadseffektivt då? Nja, inte lika mycket som när en stombuss åker fullsatt förstås, menar Jens Lindström:
- Men det är definitivt mer effektivt än linjer med låg beläggning. I Säffle flyttar vi i dag 12 gånger fler resenärer än vad den linjelagda trafiken gjorde. Mindre bussar, som i Säffle och Sundsvall, är dessutom billigare att drifta. Det kan låta som en taxiresa, men appen optimerar beställningar och resor, med uppdateringar i realtid till resenären. Kommer tre beställningar samtidigt så optimerar appen så att resenärerna blir upphämtade i geografiskt rätt ordning, beroende på var de vill bli hämtade. Så det är sällan bussen i rusningstrafik går med enstaka resenärer.
En intrimning av appen görs kontinuerligt för att öka samåkningsgraden och ge smartare reseförslag till resenärerna. När Jens Lindström tittar framåt så tror han att behov-t av den här typen av on demand-tjänster lär öka.
- Vi är på väg att lansera tjänsten i Kinna, för Västtrafik, och vi har ytterligare sex initiativ på gång på olika platser. Och intresset är stort. Många trafikhuvudmän har varit i Säffle för inspiration och vi för i princip diskussioner om liknande lösningar med samtliga trafikhuvudmän både i Sverige och andra länder. Däremot är on demand ingen konkurrent till den vanliga trafiken, och det linjenät som finns. On demand är ett komplement till den linjelagda trafiken, som ökar resandet!
FAKTA OM PAXA
- paxa är en mindre buss som körs på beställning och med öppettider, utan tidtabell eller fast linjesträckning.
- Resenären bestämmer när och var hen vill resa inom ett begränsat område och under fasta öppettider, från klockan 06, till klockan 21 vardagar, och något kortare ”öppettider” på helgerna.
- Resan bokas i en app som heter "paxa Din Tur" och samma biljetter gäller som i den övriga kollektivtrafiken.
- paxa trafikerar ett område i Sundsvall from september 2023 och i ett år framåt. I januari 2024 kommer paxa att lanseras i Sollefteå stad och även där köras i ett år framåt.