Hela och rena bussar – trygg och säker resa
Wax on, wax off! Från putsdukar till skruvmejslar, i händerna på duktiga fordonsvårdare och mekaniker. Det är grunden till att få hela och rena bussar som förarna är stolta över att köra. Och bussar som ger resenärerna en trygg och säker resa.
Möt några av de som jobbar med underhållet av Nobinas bussari Malmö! Det är ett viktigt arbete som görs varje dag, dygnet runt, på depåerna runt om i landet. Och arbetet lägger grunden till att uppfylla vårt löfte till resenärerna: att de alltid ska känna sig välkomna och trygga när de reser med Nobina.
Bara sex av tio svenskar känner sig trygga när de reser med kollektivtrafiken. Den vanligaste orsaken till att man inte tycker att det känns tryggt är risk för förseningar. En annan vanlig orsak är otrevliga platser och fordon, till exempel på grund av skador eller att det är ostädat. Det här visar rapporten ”Tema Trygghet” med statistik från Kollektivtrafikbarometern som publicerades 2022. Hela och rena fordon gör alltså att resenärerna känner sig tryggare. Bra underhåll är också ett måste för att ha tillräckligt med fordon att skicka ut i trafiken, i rätt tid, för att minska risken för förseningar.
Ännu bättre omsorg för Malmös bussar
Förut lade Malmös verkstad mycket tid på att hantera akuta problem med bussarna. Men de senaste åren har deras underhållsorganisation gjort stora förändringar.
I dag jobbar de mer förebyggande och kan fokusera på att göra planerat underhåll av bussarna.
– Det innebär mindre stress och resultatet blir att vi gör ett bättre jobb. Mitt arbete har också förändrats. Nu kan jag jobba långsiktigt och titta på vad som händer flera månader framåt, i ställe för att behöva fundera på hur vi ska lösa eftermiddagens trafik, säger underhållschef Jimmy Nilsson.
Så, vad har Malmö gjort för att ställa om? Grunden är Nobinas underhållsprogram, som skapar en enhetlig Nobina-verkstad med ett tydligt recept på hur bussarna ska underhållas.
– Vi har tagit till oss det nya underhållsprogrammet på ett bra sätt. För att få med alla medarbetare på förändringarna har vi haft stort fokus på fördelarna med förändringarna, i stället för att bara säga ”nu ska vi göra så här”, säger Jimmy och fortsätter:
– Det har såklart varit en inkörningsperiod. Förändring kan vara tufft, men nu tror jag inte att någon vill tillbaka till hur vi arbetade tidigare.
Rickard Gundersen som är elfordonsmekaniker håller med om det. Han har jobbat på Nobina sedan 2014 och har alltså varit med både före, under och efter införandet av Underhåll 2.0.
– Jag har alltid sett varje fordon som om det vore mitt eget, jag vill ha det i så bra skick som möjligt. På det sättet har inget förändrats, men nu har det blivit enklare att lyckas eftersom vi jobbar mer förebyggande och långsiktigt.
- Arbetsmiljön är bättre och det gör att vi får ut ännu bättre bussar i trafiken, säger Rickard.
En annan sak som har gett bra resultat i Malmö är möten om fordonshälsa som hålls en gång i månaden. Då deltar personer från underhåll, förarkåren och facket. Tillsammans går de igenom månadens felrapporter för att komma fram till vad som kan bero på fel service, tillverkningsfel och så vidare.
– Med det nya underhållsprogrammet blir även rollerna i underhållsorganisationen tydligare. Det har varit väldigt positivt för oss; alla vet vem som ansvarar för vad. Jag tycker också att vi har lyckats få in rätt person med rätt kompetens på rätt plats, säger Jimmy.
De positiva förändringarna i Malmö syns också i siffrorna. Underhållsarbetet mäts på flera sätt. Det handlar bland annat om vagntillgänglighet och servicekvalitet – med andra ord att det finns tillräckligt med bussar som kan gå i trafik och att bussarna är i bra skick för resenärerna.
–Nu ligger vi en bra bit över Skånetrafikens avtalskrav vad häller vagntillgänglighet. Vi har även ökat markant på den viktiga servicekvaliteten, vilket är jätteroligt, säger Jimmy.
I bilderna: Signe Lagerwall, Marina Cansund, Mikael Larsson, Jimmy Nilsson och Rickard Gundersen. Foto: Jens Nordström.