Buss utan tidtabell i Säffle
Nobina i Säffle och Värmlandstrafiken är de första i Sverige att testa ett helt nytt koncept med anropstyrd busslinje. Den nya X-linjen i Säffle går utan vare sig tidtabell eller linjesträckning.
Tjänsten erbjuder ett klimatsmart sätt att resa, med bättre tillgänglighet, service och flexibilitet än den vanliga busstrafiken.
Hur funkar det?
I stället för tidtabell är bussen anropsstyrd och linjerna skapas utifrån de resenärer som antingen bokar bussen i appen, eller genom att ringa. Resenärerna anger adressen de vill åka ifrån och vart de vill åka till. Resorna kan bokas under tiden mellan klockan 06.00-19.00 på vardagar och 10.30-14.30 på lördagar, med undantag för storhelger. Värmlandstrafiken, som tillsammans med Nobina testar lösningen från och med den 1 november 2021, hoppas att bussen ska ge högre tillgänglighet för fler resenärer, både genom den geografiska och tidsmässiga flexibiliteten som on-demand-bussen medger.
Nobinas affärschef i Värmland, Åsa Tobiasson, är glad över att få vara med i testet av X-linjen:
- Drygt 270 personer har redan vid starten laddat ner appen, så det ser väldigt bra ut, säger Åsa Tobiasson.
FAKTA X-LINJEN
Antal bussar: 1 med 15 platser, plus en rullstolsplats. Bussen drivs med biobränsle.
Antal förare: 2 stycken
Upptagningsområde: Säffle med omnejd, ett område som omfattar 60 hållplatser, men även har möjlighet till utökning av virtuella hållplatser.
Projektet: Pågår under ett år. Keolis kommer även att göra ett test med stadstrafiken i Karlstad enligt samma princip. Ytterligare ett test planeras på landsbygden i Värmland, men när och var är inte klart ännu.
Hur är det att sköta en sådan här on-demand-linje operativt?
- Superenkelt! Vår förare Henrik Larsson väntar på bokningarna, får dem på sin läsplatta, och åker till den adress som resenären har beställt resan för. Om det kommer ytterligare bokningar från andra resenärer så hämtas de också upp, så det är enkelt. Området är enbart Säffle med omnejd, så det är inga jättesträckor det handlar om.
- Det är jättekul att Säffle och Värmland får vara med och testa en sådan här sak! Sedan trodde jag inte att det skulle bli en sådan massmedial grej som det har blivit nu, så det är extra kul. Kollektivtrafiknämnden i regionen, som vi gör pilotprojektet tillsammans med, är jättenöjda vilket även det känns viktigt, säger Åsa Tobiasson och förklarar att Värmlandstrafikens syfte med X-linjen är att anpassa utbudet av kollektivtrafiken där den verkligen behövs, och lägga pengarna på rätt saker.
Vad tycker förare om att köra linjen?
- De som kör X-linjen, Henrik Larsson och Perra Andersson tycker det är jättekul att testa ett helt nytt sätt att bedriva kollektivtrafik på. Och vi har fått påringningar av fler som vill vara med och köra, så hittills är det bara positivt. Att man utvecklar kollektivtrafiken är något som alla vinner på, både resenärer och kollektivtrafiken i stort, säger Åsa Tobiasson