1. Nobina Sverige /
  2. Jobba hos oss /
  3. Karriär på Nobina /
  4. Yttre trafikledare får trafiken att flyta på

Yttre trafikledare – spindeln i nätet som får trafiken att flyta på

Vad gör en yttre trafikledare? Möt Alexis som jobbar som yttre trafikledare på Nobina och ser till att allt i trafiken fungerar som det ska. Behöver en bussförare hjälp rycker han ut direkt och försöker hitta lösningar på problemet.

Yttre trafikledaren Alexis, fot Angelica Lönnberg Gavazzeni

Alexis Flores började som bussförare 2002, när det var Busslink som drev verksamheten, och blev ersättare inom trafikledningen 2003.

 – Som ersättare hade jag ansvar både för personalen och att köra buss så det var ganska intensiva dagar. Jag blev trafikledare på heltid år 2008. När Nobina tog över 2015, flyttade jag till CTL (Centrala trafikledningen) i Solna.

I dag jobbar Alexis huvudsakligen som yttre trafikledare, men han är även inne på kontoret på CTL ett par dagar i veckan. I kontrollrummet kan trafikledaren spåra bussarna med GPS, ge förare instruktioner, styra om bussar vid behov, samt prata med andra trafikledare och passagerare. Jobbet kräver att man är bra på att hantera stress och snabbt kan fatta beslut utifrån ny information.

– Om något händer ringer bussföraren oss och då måste vi snabbt lösa problemet. Vid en olycka är det vi som kontaktar polis, ambulans eller räddningstjänst. Vi håller också vår organisation och ledningen uppdaterade om vad som händer, säger Alexis. Det är mycket som sker bakom kulisserna som folk inte ser.

Arbetsområdet sträcker sig från Stockholm City till Nynäshamn och Södertälje i söder och Kallhäll i norr. Som yttre trafikledare är Alexis den första som förarna möter när det uppstår problem av något slag.

– Går bussen sönder försöker jag fixa så den går att köra igen eller ordnar med bärgning. Är det en olycka pratar jag med föraren för att se till att hen mår bra, ger stöd och även första hjälpen om det behövs. Det händer mycket på vintern med bussar som krockar eller kör av vägen. När jag kommer till platsen blir förarna oftast glada att se mig, för de vet att de kommer få hjälp eller åtminstone skjuts hem, säger han och skrattar.

Men Alexis hjälper inte bara Nobinas bussförare utan alla som vistas på vägarna – personbilar, lastbilar och bussar från andra bolag. De gula lamporna på tjänstebilen och den gula västen, som gör att trafikledaren syns bättre, finns där för att öka säkerheten.

 – Ibland måste jag ta beslut som föraren inte har rätt att göra. Jag tar lite större risker, bedömer situationen och avgör vad som är möjligt att genomföra. Om det inte är säkert, säger jag nej. Att fatta sådana beslut är ett stort ansvar, särskilt när det handlar om att hantera trafik på motorväg där hastigheten är hög, säger Alexis. Om till exempel ett däck exploderar måste man snabbt ta bort däckresterna från vägen för att för hindra större olyckor.

För några år sedan tog Alexis tjänstledigt för att arbeta med insatsstyrkan vid P4, Skaraborgs regemente. Han blev placerad på Gotland och var där i åtta månader. Han är även aktiv i Hemvärnet på sin fritid och jobbar då och då som skyddsvakt.

– Det håller mig aktiv och uppdaterad. Det roligaste med mitt jobb är kan ske inte ”roligt” i traditionell mening, men jag älskar verkligen mitt arbete som trafikledare. Jag tycker om att hjälpa andra och att känna mig behövd. Det är lite som på förskolan, där barnen vill krama dig för att du är så snäll. Det ger en känsla av att vara en viktig person.

Mer om jobbet som trafikledare

Foto: Angelica Lönnberg Cavazzeni

Copyright Nobina 2025